Now that something further will come
Dear Focusing friends,
I have already mentioned in our main discussion list the existence of a conversation between Gene Gendlin, Ann Weiser and myself, on a subject for which I feel very much, namely the addition of a "seventh step" to Focusing - something that I already announced in a post on this blog of June.
The following is the transcript of the relevant passages of the conversation, which took place on 1st October 2015, during a Master Conference of the series with Ann and Gene.
I offer this now as my way to pass along to you the arrival of the new year 2016, when I woukd like to feel close to all of you, to focusers who read me, to Gene and Ann.
I love the idea of spending some time around the turn of the year with the question "Now that Focusing came into my life in that particular way it came during year 2015, what will come next in the year 2016?"
Beginning of the transcript
Meg: Tonight I am making reference to a 2008 video from Nada Lou about you, Gene, talking on wanting to add a seventh step to Focusing, in order to establish it as a Focusing for action steps. Referring to what you say there (citations given), I have two questions:1) How come you have never added a seventh step yourself?
2) What you think of me adding “taking responsibility” as seventh step?
Gene: Now (by asking this second question) you have just answered the first question. I can feel the responsibility, but I would have trouble there. I still do. … So when you go on, you added two things, You added a step of action and you also added responsibility. I would worry about the responsibility and perhaps this is why I tend to have difficulty with it.
Ann: Tell us more Gene about what it is in responsibility that does not work for you.
Gene: I cannot answer so quickly, I need to take time... There is more than I can feel. There are five or six things that are falling in on me at the same time. So I do not know what to say, but I do know that place, and responsibility at least for me has it both ways, it gets in my way because I think that I have to do something about it and somehow I am not smart enough to do something about it or to know what to do and I strongly feel that I should be able to do something, and then... I do not get out of there. … But I am happy that you are able to go on. From my own experience I would just say “watch out for laying responsibility on people like me. That is already what they are avoiding, probably.”
Meg: But I also want to explain that for me “taking responsibility” is a way to say that we care for our felt senses and that we want to decide whether it is the right time to act, whether we want to put them outside and have an action step or care more in a inner way without acting right away but may be going to ask the question once more in a few months, or weeks, or days. But at least you ask the question. Ok?
Gene: For me whether it is the right time has not come up with a question. Somebody in me is more primitive, he thinks it is always the right time, but what do you do … and I am so likely to do the wrong thing that I would rather do nothing. But then doing nothing is no good either. So I do not have a good way and you feel you do have a good way. So I want to be sure that I encourage it. I do not want to lay my old trouble on it. On the other hand, I worry about responsibility because I assume that I have to push something now, that I have to get out of the chair and do something. I am the sort of person that finds it hard to do something...
Meg: Mmh, mmh … I see.
Gene: I assume that I have to push and then when I push I am no longer in a Focusing mode.... After discussing this with you … I think that “receiving” is the mode that should come here and that probably in my way of pushing, responsibility is the wrong thing to happen. But I do not know whether it is right or not. I am not advertising this as an answer. It would be very important to know how your answer works better. But just watch out for people like me who think that now they have to push, they have to get off their butts, that they have to do something and that probably they are going to do the wrong thing.. and all that stuff... You get the feeling?
Meg: Ok, yes! But I also want to add that I think that if you change something in your model, if you just made the change whereby in the body hunger implies actions steps to get food and not just food, if you just made that change, action steps would flow naturally... If you say that hunger implies food, you do not get people to make the phone call and leave the chair, because the model is too good. It makes people feel better just by remaining in a world of possibilities. Instead, if you said that hunger implies action steps to get food, they would realize that when they feel hunger, they have to rise from the chair and go at least to the kitchen closet to get a can of something in order to eat. Right? And that is already an action step.
Gene: Oh, I am certain that you are right and yet I do not get there... very easily. I have to tell myself that is going to come or something. And what will come is this step … oh wait … wait a minute. There is something that is developing here between you and me. .. Ah! (pause)
Why I do not say it back … I know that you did not say that … Ah!
I feel that you are trying to get beyond a stopping place for me and I want to be sure that I support it and I am trying to feel what it would be like if the action step came the way you say but it came for a person like me. But when I say “Oh, now I know what is wrong with me. I am hungry and I forgot to eat again!” - which I often do - then I would feel better because I know … because the Focusing led me carry forward what I was stuck on. And then the action step, going to the kitchen would come right there but it would not be based on my doing it since I was not able to. It would be based on … Oh, it is a good spot! I have not got the answer yet. I have not got the step of Focusing yet. But I can see that going to the kitchen would come, the way that the “Oh I am hungry! I forgot to eat again” came. They both need to come for me. So then the question would be “What can I say here at that spot?” It is a good spot. It is a good spot.
And now I ask you: what would you say if you had me …. carry forward my steplessness and feel better. I need you to say something like “Now ask...” or “Now focus on …” No, it would not work to say “now focus on”. It would work to say “Now...”
M: Now … (hesitates)
G: … Now something further will come. Ya, that is right. Ahhh! It gives me a breath! I made it up myself but it gives me a breath to say “Now something further will come”, something further meaning “like what came”. It needs to come. But you are right there is no knowing … But you, you covered up the … relief. But I am saying “ask them – somebody like me – ask them what further comes for them. Let's say you have not asked that question. Do you see what I mean? I can translate what you were saying just by saying “now what comes next?” rather than “you have to do something”.
M: Mmhh.
G: Ah, Ah! … ok. Very interesting.
A: Ok!
M: I am very grateful. Thank you. I am perfectly fine with this answer. I think a Focusing process will become a process in life and what comes next would be a step in life and a step in the process.
G: Yes, I think you are quite right there. Only someone like me has not thought about asking “what will come next”. They only think about their responsibility to do something that they probably would not do right anyway.
M: But that would require Ann's Focusing on the inner critic, right?
A: Mmhh. You can do that.
G: … but I hear you saying your seventh step as “Now that that came, what will come next?” They have not thought of asking that, because they are pushing themselves.
A: Yes. Ok. Lovely, Thank you so much, Meg.
G: It was very interesting.
A: Yes, very interesting. You really were in a process there, Gene. It was really a great example of here and now.
************* Italian translation
Care
amiche e amici del Focusing,
vi
avevo già preannunciato l' esistenza di una conversazione tra Gene
Gendlin, Ann Weiser e me, su un tema che mi sta a molto a cuore, ossia
l'aggiunta di un "settimo passo" ai processi di Focusing,
che avevo già annunciato nel mio post di giugno.
Quella
che segue è la trascrizione fedele dei passaggi rilevanti della
conversazione, avvenuta il 1mo Ottobre 2015, durante una Maestro
Conference, delle Conversazioni con Ann e Gene.
Ve la
offro come il mio modo di passare insieme a voi l'arrivo del nuovo
anno 2016, insieme ai Focusers che mi leggono e insieme a Gene. A me
fa bene far risuonare la domanda di Gene, che per iniziare il nuovo
anno interpreto come “Now that Focusing came in my life in that
particular way that changed it during year 2015, what will come next
in year 2016?” (Ora che il Focusing è arrivato in quel modo
particolare che ha cambiato la mia vita nel 2015, cosa arriverà di
nuovo nel nuovo anno?)
Inizio della trascrizione
Meg: Oggi desidero fare riferimento a
un video girato nel 2008 da Nada Lou durante la scuola estiva del TFI
dove tu, Gene, dici di aver pensato per anni a voler aggiungere un
settimo passo ai sei passi di un processo “standard” di Focusing.
Tuttavia non lo hai mai fatto. Le mie due domande sono allora:
Come mai non hai mai aggiunto
questo settimo passo?
Cosa pensi della mia aggiunta di
un settimo passo chiamato “prendere responsabilità”?
Gene: Facendo la seconda domanda, hai
già risposto alla prima. Io posso sentire la responsabilità, ma ho
problemi con ciò. Li avevo e li ho ancora! Tu hai aggiunto due cose,
un passo d'azione e la responsabilità. La responsabilità tende a
preoccuparmi e forse è per questo che tendo ad essere in difficoltà
con lei.
Ann: Dicci di più, Gene, su cosa c'è
nella responsabilità che non funziona per te.
Gene: Non posso rispondere velocemente.
Mi serve un po' di tempo. C'è di più di quello che posso sentire.
Ci sono 5 o 6 cose che mi accadono contemporaneamente. Così, non so
bene cosa dire. Però conosco quel luogo e la responsabilità per me
arriva con un duplice portato: mi ostacola perché inizio a
pensare che devo fare qualcosa ma che non sono abbastanza brillante
per fare la cosa giusta o anche solo per sapere cosa fare. E
allora … allora non ne esco più. Però sono contento che tu invece
sei capace di andare avanti. In base alla mia esperienza, ti direi
solo “stai attenta a persone che reagiscono come me al sentirsi
attribuire responsabilità, che è magari proprio quello che stanno
cercando di evitare”.
Meg: Però voglio
aggiungere che per me “assumersi la responsabilità” è un modo
per dire che vogliamo prenderci cura dei nostri “felt sense”
(significati sentiti) e che per far questo vogliamo decidere se è
arrivato il momento, se vogliamo metterli fuori di noi e farli
diventare passi di azione oppure se vogliamo nutrirli internamente e
rimandare l'azione, ponendo la domanda più in là, dopo giorni o
settimane o mesi. OK?
Gene:
Per la questione se il tempo giusto è arrivato non si è mai posta
finora. Qualcuno in me è più primitivo e pensa che sia sempre
il momento giusto, ma che quello che fai invece … che io andrò
probabilmente a fare qualcosa di sbagliato, e allora meglio fare
niente del tutto. Ma niente del tutto, è pure sbagliato. Insomma io
non ho un modo di uscirne, mentre tu senti di averlo. E allora io
voglio piuttosto incoraggiare te. Non voglio inficiare il tuo modo
con i miei vecchi problemi. D'altra parte, la responsabilità mi
preoccupa perché presumo che devo spingere qualcosa adesso, che mi
devo alzare dalla sedia e fare qualcosa. Sono io quel tipo di persona
che trova difficile fare qualcosa.
Meg: Mmh, mmh.
Capisco.
Gene:
Presumo che devo spingere e poi quando spingo non sono più
in una modalità del Focusing. Dopo
questa discussione con te, ritengo che “ricevere” sia la modalità
giusta qui e che probabilmente la responsabilità sia sbagliata,
visto che per me è qualcosa che devo spingere. Però non so se sia
veramente sbagliata, la responsabilità. Non sto pubblicizzando
questa come una risposta. Sarebbe molto importante capire come la tua
risposta funziona meglio della mia. Ma stai in guardia nei confronti
di persone come me, che pensano che sia arrivato il momento di
spingere, che ora devono alzare le chiappe, sollevarsi dalla sedia e
fare qualcosa che risulterà sbagliata e così via dicendo... Rendo
l'idea?
Meg: Beh, molto
bene! Però voglio aggiungere che se cambi qualcosa nel modello
teorico .. basterebbe cambiare e dire che il corpo implica passi di
azione per arrivare al cibo e non puramente e semplicemente il cibo
come spesso tu dici … allora i passi di azione seguirebbero
naturalmente senza bisogno di spingerli. Se tu dici che “fame
implica cibo” non si darà mai che la gente che segue il tuo
modello si alzerà dalla sedia per arrivare il cibo, perché il
modello è troppo invitante. Li fa stare comodamente seduti e con il
cibo in mano ma in mondo di possibilità. Invece se tu dicessi che la
fame implica passi di azione per arrivare al cibo, la gente dovrebbe
alzarsi dalla sedia per arrivare al cibo, fosse solo per aprire una
scatoletta di qualcosa prelevandola dalla mensola della cucina.
Giusto? E questo sarebbe un vero e proprio passo d'azione.
Gene: Sono certo
che hai ragione tu, eppure non ci arrivo … facilmente. Devo dire a
me stesso che qualcosa sta per arrivare, o cose così. E che quello
che arriverà è questo passo … oh! Aspetta. Aspetta un secondo!
Qui c'è qualcosa che si sta sviluppando tra me e te. Ah! (pausa)
Voglio ripeterlo, anche se so che tu non lo hai detto
esplicitamente...
Sento che stai
cercando di farmi andare oltre quello che è un posto dove mi sono
fermato e voglio essere sicuro di contribuire. Sto quindi cercando
di sentire come sarebbe se il passo d'azione venisse nel modo da te
indicato, ma venisse per una persona come te. Quando dico “Oh,
adesso so che cosa c'è di sbagliato in me: ho fame ma mi sono
nuovamente dimenticato di mangiare” - la qual cosa mi succede
spesso – allora mi sento meglio perché so … perché un processo
di Focusing mi ha portato a sbloccare ciò in cui mi ero
impantanato. E allora il passo di azione, andare in cucina,
accadrebbe proprio allora, ma non sarebbe basato sul
mio farlo, dal momento che in effetti non ne ero capace. Sarebbe
basato su … Oh, ci siamo! Stiamo procedendo bene anche se non ho la
risposta ancora, nel senso che ancora non ho il passo di Focusing.
Però posso vedere che andare in cucina arriverebbe, proprio come è
arrivato “Oh, ho fame e mi sono di nuovo dimenticato di mangiare!”.
Entrambi devono arrivare per quanto mi riguarda. Quindi la domanda
diventa “Cosa posso dirmi a quel punto?” Eh, sì. E' un buon
punto, procediamo bene.
Adesso lo chiedo a
te: cosa potresti dirmi se mi avessi portato a sbloccare la mia
assenza di passi e mi sentissi meglio? Ho bisogno di sentirmi dire
qualcosa del tipo “ora chiediti ...” oppure “ora focalizza su
...” No, no, non funzionerebbe neanche così. Dovresti dirmi “ora
...”
M: Ora... (esita)
G: Ora qualcos'altro ancora
arriverà. Ah, sì questo è giusto. Ahhh! Mi fa respirare meglio. Me
lo sono detto da solo ma mi fa proprio respirare meglio il dire “Ora
qualcos'altro ancora arriverà”, intendendo “qualcosa di
simile a quello che è già arrivato”. Ma tu hai ragione su questo
punto, non c'è modo di sapere … Però nella tua formulazione non
c'è il momento in cui ci si sente meglio. Invece io dico “chiedi
loro – a qualcuno come me – chiedi loro cos'altro arriverà per
loro. Assumiamo che tu la domanda non la abbia già posta. Hai capito
cosa intendo? Posso tradurre quello che tu intendevi semplicemente
chiedendo “cos'altro arriverà ora?” invece di dire “ora devi
fare qualcosa.”
M: Mmhh.
G: Ah, Ah. Ok! Molto interessante.
Ann: Ok!
M: Ti sono grata, grazie. Questa
risposta mi va molto bene. In questo modo penso che un processo di
Focusing può diventare un processo di vita e il nuovo che arriverà
sarebbe un passo in avanti nella vita e nel processo di Focusing.
G: Sì penso che su questo punto hai
proprio ragione. Solo non avevo mai pensato a poter chiedere
“Cos'altro arriverà ora?”. Sentivo la responsabilità di dover
fare qualcosa che probabilmente si sarebbe rivelata un errore.
M: Ma questo richiederebbe un processo
di Focusing à la Ann Weiser, un focusing delle relazioni interne sul
critico, giusto?
Ann: Mmh, sì si potrebbe, certo …
Gene: … ma io ti ho sentito dire il
tuo settimo passo, Meg, come un “Ora che quello è arrivato,
cosa ancora arriverà?” Non avevamo pensato di dirlo così
perché pensavamo di dover spingere!
Ann: Certo, amabile Meg. Grazie mille.
G. E' stato veramente interessante.
A: Sì, molto interessante. Sei stato
proprio in un processo Gene, questa volta. Un ottimo esempio dello
stare nel qui e ora.
(FINE)
Comments
Post a Comment
Grata per un tuo commento/Grateful for your comments.